Wednesday, June 18, 2008

Vercors


Dinsdag 27 mei
Vercors
Rit alti: 2118m
Max alti: 1334m
Gem. 4%
Max. 11%
Afstand: 104km

Het heeft weer heel de nacht geregend, de zon schijnt wat flauwtjes en er hangen dreigende wolken. Ik besluit de gok te wagen en ga vandaag een rit in de Vercors rijden.
Eerst in ongeveer drie kwartier met de auto naar het plaatsje Bellevue-Blacons net voorbij Crest. Hier zet ik de auto aan de kant en haal de fiets eraf, ondertussen zie ik wel flink wat dreigende wolken aan de rechterkant boven de bergen hangen en hoor ik in de verte licht gerommel.

Ik rij D70 op richting Beaufort-s-Gervenne. Hier begint het al licht omhoog te lopen, en omhoog lopen blijft het voorlopig héél lang!!
Voorbij Beaufort begint het echte klimwerk, hier slingert de weg zich omhoog naar het plaatsje Montrond.
Vlak voor dit plaatsje rij ik de laaghangende bewolking in en begint het licht te regenen. Ik heb mijn regenjasje nog maar net aan of het is al weer droog, een paar bochten later zie ik de wolken als plukken watten onder mij hangen en rij zowaar weer in de zon, het wordt zelfs warm.
Voorbij Montrond nemen de klimpercentages wat af en ben je na 6km boven op Col de Bacchus (alt. 980m.), nu is het even wat licht afdalen naar Leoncel. Echt hard gaat het niet in dit vrij vlakke gedeelte omdat de harde wind, die hier af en toe opsteekt, ongenadig tegenblaast.

In Leoncel de splitsing rechts nemen richting Col de Bataille, hier begint gelijk weer het serieuze werk. Eerst een deel door het bos met behoorlijke stijgingspercentages, daarna wat meer bochten waardoor het wat afzwakt. In dit bos hoor ik recht boven mij een enorm gekraak in de boom, wat gebeurt er? Breekt er een tak af? Ik kijk boven mij en op het zelfde moment vliegt er, vlak boven mijn hoofd, een enorme roofvogel verschrikt weg. Gróót, enorm gróót, indrukwekkend!! Echt zo’n type dat zo een lammetje uit de Alpenweiden plukt, zonder probleem.

Na 8,5km ben je boven op de Col de Bataille (alt.1313m.). Op de top is het kaal en je moet even door een steenkoude donkere tunnel, aan de andere kant is het uitzicht ook weer heel mooi, een paar bochten licht afdalend.
In deze bochten een prachtig uitzicht op het dal, in de diepte verschillende dorpjes verspreid in het dal, de rivier de Lyonne en centraal een groot meer. Een mooi moment om de fiets even aan de kant te zetten, even te genieten van dit mooie panorama en een banaantje te pellen.
Je verwacht hier eigenlijk dat het verder afdaalt maar moet hier nog een flink stuk door omhoog. Veel bochten en overhangende rotsen, het is hier oppassen, door de vele regen van de afgelopen dagen zijn veel stenen losgeraakt en liggen er zelf flinke rotsblokken op de weg, gelukkig is met klimmen de snelheid niet zo hoog en kan je er gemakkelijk langs heen laveren. Wel probeer ik hier wat verder van de rotswand af te fietsen, zo stevig is mijn helmpje niet.

Het stijgingspercentage neemt weer wat af en je ziet aan de andere kant van het dal al de weg die je straks terug moet nemen. Nog een stukje dalen naar Col de la Croix (alt. 722m.) Even een scherpe afdaling, hier duik je snel door een paar koude en natte tunnels (Tunnels du Pionier) en dendert door naar beneden naar het plaatsje St. Jean-en-Romans (alt. 225m.).

In dit plaatsje draai je weer terug de D70 op en gaat het weer gestaag omhoog naar de Col de Tourniol, Col des Limouches en Col de Bacchus, het is intussen behoorlijk warm en sommige stukken bos geven heerlijke verkoeling.
Aan deze kant geen spectaculaire vergezichten, heel anders, meer bos en de weg af en toe bijna uitgehouwen in de rotswand, hier krijg ik van die ijskoude waterdruppels in mijn nek van de overhangende rotsen, gelukkig geen stenen!

De kilometers beginnen al aardig door te tellen, het gaat al niet zo gemakkelijk meer. Bij Leoncel waar ik vanochtend rechts afgeslagen ben is de ronde rond en begin ik aan het laatste deel, nog even naar boven voor Col de Bacchus, de wind staat nog in de zelfde hoek, dus met de wind in de rug gaat het vrij vlot omhoog en begin ik na de top met een flink windje achter aan het licht aflopende, bijna vlakke deel naar het plaatsje Montrond, hierna nog de fraaie bochtige afdaling naar Beaufort en nog een stukje licht naar beneden naar Bellevue-Blacons.

Een heerlijke dag, goed weer, heerlijk klimwerk!!!
Behoorlijk vermoeid maar niet echt kapot. Met een tevreden gevoel de fiets weer op de auto en richting Duniere.

No comments: