Sunday, June 8, 2008

Col de l'Escrinet


Vrijdag 23 mei 2008
Col de l’Escrinet
Rit alti: 1414m
Max alti: 872m
Gem: 3%
Max: 14%
Afstand: 94km

De eerste klim vanuit les Ollieres over de D2, plotseling zeer broeierige zomerse omstandigheden, de temperaturen lopen hier op tot dik 30 graden. Dit is even flink wennen na het koude voorjaar, en gelijk maar de rits helemaal naar beneden en flink zuurstof happen.
Het voor mij bekende stuk tot Moulin Vert gaat nog zo’n 11km door, dus niet te veel forceren! Even voor Privas nog de afzink in duiken, deze bochten zijn inmiddels al wat bekender, maar pas op voor tegenliggers die verwachten geen fietser bijna tegen het midden van de weg, en zelf kan je ook niet veel corrigeren bij 50/60km per uur.

In de stad Privas blijf ik de vrij drukke N304 volgen, hier ook gelijk het steilste stukje van de rit (ruim 14%). Eenmaal de stad uit wordt het een stuk rustiger op deze mooie licht omhooglopende brede weg.
Net buiten Privas rij ik een franse wielrenner voorbij, die doet het vandaag ook op zijn gemakje lijkt het, heeft wel van die echte klimmersbeentjes! Even na dat ik hem ingehaald heb plakt hij als een schaduw in mijn wiel, op een of andere manier wordt je hierdoor toch opgejaagd en rij ik ondanks de toenemende percentages en de af en toe flink tegen blazende wind ruim 18km per uur.
Vlak voor de top houd ik in en vraag de dappere volger waar ik na de top af moet slaan, de man wijst het aan op mijn landkaartje en we trekken ons weer op gang voor de laatste kilometer naar de top van de Col de l’Escrinet, hier loopt het scherper omhoog en op dit moment rijdt de fransman mij zo voorbij en uit het wiel. Ik moet nog een heel eind, forceer dus niet maar kom wel weer terug op een paar fietslengtes.

Boven op de col stopt de fransman sportief en wijst mij de weg voordat hij de afdaling in duikt, ik moet nog een flink stukje verder omhoog langs een zendmast over route touristique du Coiron. Met nog enkele stukjes afdaling afgewisseld met nog wat klimwerk kom ik op de volgende col, de Col du Benas. De derde keer dat ik hier boven kom, de eerste keer van deze kant.
Hier op deze hoogte (800m), weinig beschutting daardoor heeft de wind vrij spel en ook de zon verschuilt zich regelmatig achter de opkomende bewolking. Daardoor koelt het snel af en zakt de temperatuur hier snel naar de 14/15 graden.

Ook hier weer van die prachtige vergezichten. Vanaf Rochessauve snel dalen naar Alissas, een prachtig dal met overal op ruime afstand van elkaar verspreid zéér luxe bungalows. Vanaf hier weer de drukte in van de D2 tot aan Chomerac dan de iets minder drukke N86 naar Le Pouzin. En als laatste nog het verbindings stuk naar Duniere door de drukke avondspits over de D120. Weer een mooie ronde alleen de laatste 25km is eigenlijk wat te druk, vooral in de spits.
Weer een ronde uit mijn Privas mapje!!

No comments: