Wednesday, June 4, 2008

Col de Serre Mure




Dinsdag 20 mei
Col de Serre Mure
rit alti: 1515m
max alti: 767m
gem 5%
max 14%
afstand: 77km

Vandaag een kort rit, maar met de “Serre Mure” toch behoorlijk lastige kost. De eerste 5km langs de Eyrieux naar les Ollieres is een fijn opwarm stukje, van daar uit richting Privas over de D2, 6km rustig klimmen over een mooie brede weg met veel bochten.

In le Chambon-de-Bavas een haarspeldbocht naar links, een stukje dalen en de echte rust opzoeken op de D265, weer 9km omhoog “Col du Trible” naar St. Cierge-la-Serre, een heel makkelijke klim. Vorig jaar schakelde ik hier regelmatig de grote plaat, vandaag ben ik in een rustige vakantiestemming en blijf lekker klein draaien. Neem de tijd om het landschap om mij heen in mij op te nemen en te genieten van de natuur.
Boven op de “Col du Trible” 548m geen beschutting, een stevige mistral, soms tegen, na de volgende bocht verdwenen en na weer een bocht flink in de rug. Op deze manier lastig afdalen maar voor je het weet dender je al via de afdaling van Col de Viaux la Voulte binnen. Even door het drukke centrum richting St Laurent du Pape.

Voor het rechtsaf draaien naar de D21 “Col de Serre Mure” nog even snel een blik op mijn horloge, om mijzelf en mijn nieuwe superlichte racer eens te testen, vandaag voor het eerst een tijd zetten in deze voor mij inmiddels bekende berg.
De Col, 8km lang, gemiddeld 8% met stukken van 12% tot 14% (dit vooral in het begin). Best lastig, veel lopen op de trappers, snelheid 10/11km per uur met sommige stukken teruglopend naar 9km per uur. Zonnig maar niet al te warm, ook hier de mistral af en toe flink tegen. Mijn tijd voor deze rit 42m10sec., niet echt vanaf het begin voluit maar toch flink vermoeid boven!

Na een flinke duik vanaf les 4 Ponts nog een stukje klimmen naar Vernoux-en-Vivarais en Silhac naar “Col de Comberon” met als slot de lange afdaling over de D2 met een prachtig zicht op het dal, de rivier de Eyrieux en daarnaast de D120.
Mijn droom? Gewoon iedere week eenmaal deze rondrit maken. Blijven dromen!!!!!

No comments: