Tuesday, June 17, 2008

St. Romain de Lerps


Maandag 26 mei
St. Romain de Lerps
Rit alti: 1826m
Max alti: 759m
Gem: 3%
Max: 10%
Afstand: 118km

Vandaag staat de zelfde rit van vorig jaar op het programma (zie verslag 12 nov. 2007), met als het weer het toestaat nog 3 extra cols.

Het vertrek was door onweer en regen in de vroege ochtend wat vertraagd. Met een nog enigszins nat wegdek en een waterig zonnetje ga ik onderweg. Deze keer wel gelijk de goede afslag bij St. Georges-les-Bains Blod en gelijk het begin van de rondrit en het begin van de klim.

Het ritsje en de mouwen kunnen naar beneden, de temperatuur is inmiddels flink gestegen. Al vrij snel een fraai uitzicht op het Rhone dal op de linkerkant, met daarin, door de felle zon, de Rhone zilverkleurig slingerend door het landschap. Maar ook goed zicht op een partij enorme zwarte wolken die voor mij opduiken, ook begint het in de verte weer wat te rommelen.
In de afdaling richting Toulaud begint het even licht te regenen, het is al weer snel droog maar de lucht voor mij voorspeld weinig goeds, ook begint het steeds harder te donderen in de omgeving.

In de klim tussen St. Peray en St. Romain de Lerps is het pikdonker, het begint weer te regenen wat overgaat in hagel, enorme hagelstenen met wel een doorsnee van ruim een centimeter. Gelukkig biedt de helm bescherming, voordeel van hagel, je wordt er niet zo nat van als van regen, toch maar even het regenjasje aan. Terwijl ik even stil sta om mijn jasje aan te trekken hoor ik een enorme donderslag aan de andere kant van de berg, nu begint het echt te spoken hier. Toch maar weer voorzichtig verder en na een paar bochten is het zowaar weer droog.
Na nog een paar kilometer klimmen zie ik de sporen van de gepasseerde onweersbui, een net afgescheurde enorme tak aan de kant van de weg, gelukkig zat ik niet middenin deze bui.

Na dit slechte stuk blijft het verder gelukkig droog, wel is het nu wat somber weer en is de temperatuur flink gezakt.
Boven bij St. Romain de Lerps weer zo’n mooi uitzicht over het Rhone dal met in de verte Valence en daarachter de Vercors met enkele uitlopers van de Alpen. Het lijkt aan die kant van het dal veel lichter.
Deze week maar eens een rit aan die kant plannen.

Bij het plaatsje Alboussiere wijk ik van de route af en rij de niet al te drukke D533 op om als extra de Col de Rouveure de Col des Fans en de Col du Mazel erbij te doen. Niet al te lastig klimwerk en weer een paar cols op mijn lijst.
Bij Barthelemy Grozon even de D533 af om Col du Mazel te beklimmen, hier op de top is het keerpunt en ga ik weer over de D533 terug, bij Alboussiere draai ik weer de voorgeschreven route op.

De zon is er gelukkig weer bijgekomen en ook de temperatuur is flink gestegen. Het is vanaf Alboussiere nog een flink stuk klimmen naar Vernoux en Vivarais, en vanaf hier is het, na een stukje vals plat alleen nog maar dalen.
De weg is ook alweer grotendeels droog door de zon, maar het is toch oppassen geblazen in de natte bochten in het bos.
Na ruim vijf uur weer terug in het zonnige Duniere, ondanks enkele buien toch weer een pracht rit.

No comments: