Friday, October 31, 2008

Passo del Aprica


vrijdag 26 september 2008
Afstand: 77km
Rit alt. 1201hm
Max alt. 1142hm
Gem. 5%
Max. 12%

Vandaag een rit naar de wintersportplaats Aprica. Om de drukte van de S38 te ontlopen rij ik het eerste deel met de auto en parkeer bij de grote supermarkt vlak voor Sondrio.

Deze vakantie rij ik voor het eerst met gps op de fiets, dus hup Aprica intoetsen en fietsen maar!!! Dat pakt anders uit in de drukke binnenstad van Sondrio, je moet op het verkeer letten en tussentijds op het schermpje van de gps. Dat valt, mede door de felle zon, niet mee. Je mist toch die lieftallige vrouwenstem die je bij de auto-gps zo prettig de goede kant op stuurt.
Kom na wat heen en weer rijden toch uit het centrum en gelijk een mooie felle klim de stad uit richting Montagna in Valtelina, dit is een heel mooie weg die parallel loopt aan de S38, die je ongeveer honderd meter lager in het dal ziet lopen. Bij Chiuro nog een stukje over de S38 en vlak voor San Ciacomo zie je de col al in de verte opdoemen.

In Tresenda rechtsaf, eerst een rustig stukje vals plat, een tunnel door en dan begint het serieuze werk, de zon is flink aanwezig dus de mouwen afstropen de rits helemaal open en op de pedalen.
Ik begin rustig, wil niet weer de fout van gisteren maken. Ook al die pijltjes op de kaart (zelfs dubbele) voorspellen zwaar klimwerk! Toch valt de 14km lange klim reuze mee, ik kom nergens in de problemen, het uitzicht is formidabel, het wegdek op een enkel stuk na (wegwerkzaamheden) prima.

Het stadje Aprica is niet veel bijzonders in deze tijd van het jaar, ik rij door tot de 2e boog bij een parkje, parkeer mijn fiets, eet een reepje en banaantje. Trek de mouwen weer omhoog en de windstopper aan voor de lange afdaling. Een prachtafdaling, snelheden dik boven de 60 p.u., ik rij een groot gedeelte van de afdaling gelijk op met een Duitse motorrijder, die zie je ook veel hier in de omgeving.
Weer terug op de S38 blijf ik deze weg nu volgen tot Sondrio, ik ben tevreden met de hoogtemeters die ik gemaakt heb vandaag, hoewel echt vlak is het ook hier niet en de wind blaast ook flink tegen!

Weer terug bij de auto schuif ik met een tevreden gevoel de fiets weer in de auto.
Volop zon, volop klimwerk, volop genieten, niet te zwaar, perfect!!!

No comments: