Wednesday, October 15, 2008

Pyreneeën week Middelkamp Dag 1 --- Col de Menté




Afstand: 20km
Rit alt. 833hm
Max. alt. 1383hm
Gem. 8%
Max. 13%

Na een nachtelijke rit door donker stormachtig en later regenachtig Frankrijk kwamen we aan in bewolkt en somber St Béat, heel wat anders dan wat onze verkenners Patrick en Anja de dagen voor ons hebben gehad.
Hoewel ik niet echt fit was van de nachtrit wilde ik toch een klein toertje doen maar het begon net te spetteren, dus toch maar even in bed gedoken. Na een paar uurtjes slaap werd ik wakker van een van mijn kamergenoten en zag de zon schijnen, gauw uit bed en de wielerkleren aan. Ik hoorde dat er al drie man waren vertrokken, dus ging ik solo op pad richting Col de Menté.

Col de Menté, een pittige col om mee te beginnen, vooral de eerste 5km, na dit gedeelte begint het naar boven te slingeren in vele bochten waardoor het wat minder zwaar is. Helaas begon het hier ook weer te spetteren en een paar kilometer voor de top echt te regenen!!
Ondanks de nattigheid toch nog doorgereden tot de top en al flink nat en bibberend van de kou rechtsomkeert de afdaling in en héél voorzichtig naar beneden. Het voordeel van de bochten in de klim is tijdens de afdaling een behoorlijk nadeel, de weg is al kletsnat en de bochten heel scherp. Heel voorzichtig met een gangetje tussen de 25 en 30 per uur naar beneden. Na 5km gaat het beter en is het minder koud, gelukkig kom ik heelhuids beneden in deze gevaarlijke afdaling!

Ondanks de nattigheid toch blij nog even gefietst te hebben.

No comments: