Saturday, November 1, 2008

Passo del Spluga



Zondag 28 september 2008
Afstand: 72km
Rit alt. 1965 hm
Max alt. 2134 hm
Gem. 6%
Max. 14%

Vandaag de koninginnenrit, de Passo del Spluga (zuidzijde) tot aan de Zwitserse grens. Dertig kilometer serieus klimwerk, zware kost!

Ook nu weer een stukje met de auto en vanuit S.Cassiano stap ik vol goede moed op de fiets. Hier begint de weg al vals omhoog te lopen naar Chiavenna, een hoogte verschil van 150 meter in 6 kilometer. Daardoor begin ik al behoorlijk opgewarmd aan de echte klim die na Chiavenna gelijk begint.

Mijn metertje op de fiets geeft 24 graden aan, lekker warm voor de tijd van het jaar. Maar ik zie tot mijn verbazing veel fietsers naar beneden komen met mutsen op, shawls rond de mond en nek, dikke handschoenen en lange broeken aan, echte winterkleding!!! Zijn dat zulke watjes, die Italianen?

Het is een prachtige klim met heel veel haarspeldbochten, wel druk toeristenverkeer deze zonnige zondag. Veel tunnels hier, daarom heb ik voor de zichtbaarheid een achterlicht op mijn zadeltasje gemonteerd, dat voelt een stuk veiliger!
Boven de 1000 meter rij ik nog steeds in de zon, maar zie de temperatuur bijna elke kilometer wat zakken, na de laatste tunnel, nu op 1679m is het nog maar 10 graden en blaast op het nagenoeg vlakke gedeelte, langs het Lago di Montespluga, de wind ongenadig tegen en is het ijskoud.
Na Montespluga nog een paar felle bochten omhoog en het zit erop, de grens is bereikt. Even snel een paar foto’s geschoten en wat eten en weer terug naar beneden.

Was het laatste deel klimmen al niet zo warm, het afdalen is werkelijk stéénkoud! Na de eerste 10km dalen moet ik even stoppen om op temperatuur te komen, dan weer verder in de kou. Op een gegeven moment zit je echt verkrampt op de fiets en daardoor gaat het bochtenwerk ook steeds moeizamer. Dus die Italianen zijn zo gek nog niet met hun winteruitrusting, een les voor de volgende keer.
Eenmaal voorbij Cimaganda (796m) stijgt de temperatuur en vlakt het wat af, ik kan af en toe wat meetrappen en begin langzaam weer te ontdooien.
Door Chiavenna en nog even voluit het laatste stukje vals plat naar beneden naar S.Cassiano.

Het klimwerk was prachtig en niet te zwaar op deze col, néé het zwaarste vandaag was de kou in de afdaling, echt AFZIEN.
En toch genoten vandaag, toch een beetje SM dat fietsen???

No comments: