Tuesday, June 19, 2007

Ardeche week, dag 4

Col de Serre Mure
Col de Montreynaud
Afstand: 93km


Weer een bewolkte dag vandaag, vanochtend eerst een uitstapje naar de markt van le Cheylard, even gezellig rond snuffelen op deze markt waar het om elf uur echt begint te regenen, als we weer richting moulinage gaan zien we nog net een flinke groep Belgen uit een café op de fiets stappen en de regen trotserend verder trekken (dappere mannen!).
s’Middags knapt het wat op en vertrek ik voor een wat ingekorte rit. Weer terug naar de voor mij zo bekende “Col de Serre Mure” (het blijft een uitdaging, ieder jaar weer!).

Vanuit de Moulinage de D261 op richting le Moulinon, licht dalend gaat het op de fiets net zo snel als met de auto! In le Moulinon rechts de D120 20 kilometer volgen (licht stijgend en licht dalend) langs de l’Eyrieux tot St. Laurent-du-Pape, hier gelijk links de D21 en gelijk aan de bak voor de Col de Serre Mure.
Het is en blijft een kuitenbijter, een monster van slechts 8 kilometer, maar een geweldige kick als je weer boven bent.

Deze keer trek ik door na Vernoux-en-Vivarais over de D2 richting Col de Montreynaud. Het is van deze kant niet echt een zware klim, na wat licht op de trappers lopen ben je na 8 kilometer boven bij het bord “Col de Montreynaud”.
Hier zie je in de diepte Lamastre liggen (op 7 kilometer), dit moet dus (terug vanaf Lamastre) wel een pittig klimmetje zijn.

Door mijn late vertrek en dreigende zwarte wolken rond mij heen besluit ik niet verder te gaan en keer om.
In Vernoux begint het al licht te regenen, na Vernoux in de afdaling van de D231 (Gorges) plenst het, de weg is hier en daar een waterval en spekglad, de avondspits is begonnen, veel tegenliggers maken het nog lastiger. Jammer, normaal is dit zo’n mooi gedeelte, nu was ik blij dat ik zonder kleerscheuren beneden kwam.

Nog een stuk over de inmiddels drukke D120 (toch wel veel respect voor de fietsers hier, de auto’s passeren zeer ruim, behalve die enkele Nederlandse vakantieganger natuurlijk!).
Nog het laatste stukje vals plat omhoog om weer een beetje op temperatuur te komen. Thuis snel het natte spul uit en een heerlijk warme douche.
Mijn eerste ritje in de regen in de Ardeche in drie fietsvakanties, toch niet echt slecht!

No comments: