Wednesday, June 13, 2007

Col de Ceyssouan
Col de Comberon
Afstand : 123km

Vandaag ziet het weer er een stuk minder mooi uit dan gisteren, de temperatuur is een stuk gedaald en er hangen dreigende wolken. Toch vol goede moed vertrokken bij een flauw zonnetje.

Vanuit ons verblijf de D261 in zuidelijke richting opgedraaid. Het is dan naar St.Ettienne de Serre bijna 20 kilometer vals plat omhoog.
Je fietst hier helemaal alleen maar toch is er volop leven om je heen, constant geritsel in de berm met af en toe een overstekende hagedis.
Er zijn hier ontzettend veel hagedissen, meestal van die kleine bruine, maar soms ook van die grote fel groene.
Na St.Ettienne afdalen naar St.Pierreville, daar de zondagmarkt gepasseerd en door naar Gluiras. Voor Gluiras de eerste klim van vandaag (6 km), deze colletjes hebben geen naam maar tellen op zo’n afstand toch behoorlijk mee.
Na Gluiras weer een stukje dalen, voor Beauvene vlakt het af, hier gaat het licht op en af tot Aurance.
In Aurance rechts richting St.Michel d’Aurance en een snelle duik naar beneden naar de D120.

Deze mooie (maar drukke) weg langs de rivier l’Eyrieux tien kilometer gevolgd tot Pont de Chervil.
Hier linksaf over de rivier richting Chalencon, en gelijk de 2e echte klim van de dag. Vanaf de rivier gaat het hier serieus omhoog, met telkens geweldige uitzichten op de rivier en de D120. Na Chalencon links de D241 richting top Col de Ceyssouan, ook weer een mooi stuk weg door prachtig bosgebied, met hier en daar open stukken.
Bij de splitsing bij het bord “Col de Ceyssouan rechts richting St.Jean Chambre. Nu voorlopig wat afdaalwerk tot Fontbonne, daarna gelijk weer aan de bak voor de volgende col, Col de Comberon.

Hier krijg ik een Franse collega fietser in het vizier, die ik na enige tijd en inspanning passeer, de benen zijn weer goed hersteld na de rustdag!
Hij kan of wil niet inpikken dus alleen verder richting Silhac, het laatste steile stukje van de Comberon. Hierna is het alleen nog maar afdalen over de D2 met de laatste kilometers weer geweldige uitzichten op het dal en de l’Eyrieux.
Nu nog een stukje westelijk de D120 volgen tot le Moulinon, en het laatste stukje valsplat (9km) naar de Moulinage.

Het weer viel, op wat dreigende wolken in de verte, veel mee. Het was gewoon ideaal fietsweer. Het rondje van vandaag was ook prachtig mooi, en ging veel over het parcours van de Ardechoise, maar dan in tegenovergestelde richting.
Heel veel bos met hier en daar zeer mooie panorama’s, maar wat het meeste opvalt na een week Alpen is de rust!

Het biertje smaakte best na deze rit!