Friday, June 1, 2007

Alpen week, dag 4



Dag 4
Col de Feu
Col de Jambaz
les Gets
Afstand : 138km

Vandaag vertrek ik met een waterig zonnetje richting Thonon-les-Bains, het wegdek is nog nat van de gevallen regen, maar droogt in de zon al snel op.

Vanuit St.Jean is het 23 kilometer ligt dalend naar Thonon.
Eenmaal in Thonon, waar de zon nu volop straalt, even zoeken naar de D72, hier begint het al gelijk licht omhoog te lopen, en zie je rechts het lac Leman (Meer van Geneve) met aan de overkant Zwitserland.
Allinges voorbij en de borden Col de Feu, Col des Arces volgen. Nog een paar Franse renners ingelopen die een poosje aan mijn wiel plakken en vervolgens hun eigen weg kiezen.

Na Orier begint Col de Feu regelmatig omhoog te slingeren met steeds weer het zicht op het meer, stukken door het bos, weilanden. Heerlijk stil dit gebied.
De col is best lastig, weinig rustpunten. Als je bij het bord "Col de Feu" bent krijg je als toetje nog een extra kilometertje klimmen. Dan een lastige afdaling over een zeer smalle weg.

Door de snelheid bij het afdalen pakte ik bij de splitsing net de verkeerde weg en ben ik gaan dwalen waardoor ik op de Col de Jambaz terecht kwam, in plaats van Col des Arces.
Ben toen een heel stuk naar het zuiden gereden en kwam bij St. Jeoire uit waar de teller al op 100 kilometer stond, en ik nog 38 kilometer voor de wielen had.

De pijp was al aardig leeg en gelukkig was het voorlopig een stuk vlak, maar na Tanninges, de klim naar les Gets zat ik er ineens helemaal doorheen.
Het was drukkend warm geworden, mijn nek deed zeer (te lange stuur voorbouw misschien?) en de benen wilden niet meer.
Op een gegeven moment werd ik gepasseerd door een Française, type Jeannie Longo, mager en pezig. Ik moest ze zo maar laten rijden, niet echt een oppepper voor de moraal. De 12 kilometer naar les Gets zijn niet echt steil, maar wat was ik blij les Gets te zien.

Hierna nog wat afdalen naar Morzine en St.Jean. Een zware rit!
De geplande route van 110 kilometer werd bijna 140 kilometer. Toch de hoogste gemiddelde snelheid gereden, te snel begonnen denk ik.

No comments: