Monday, November 10, 2008

Slotrit Gera Lario


Afstand: 33km
Rit alt. 738hm
Max alt. 766hm
Gem. 6%
Max. 10%

Vrijdag 3 oktober 2008

Gisteren de Bagni del Masino nog beklommen, een niet al te zware maar mooie col van 1185 meter hoog, het was een wat donkere en kille dag met nog heel even wat motregen.

Vannacht heeft het heel de nacht tot vroeg in de ochtend flink geregend en geonweerd. Het klaart pas rond 10 uur weer wat op, omdat het vandaag de laatste dag is, morgen vertrekken we naar Frankrijk, pak ik snel de fiets en maak me op voor wat plaatselijk klimwerk.

Allereerst de klim naar Trezzone, daarna de klim naar Montemezzo (Mont Alto) en als laatste de klim naar S.Bartolomeo.
Bij mijn vertrek schijnt er weer een heerlijk zonnetje maar de straten liggen nog flink nat. De eerste klim naar Trezzone is hier en daar al aan het opdrogen in de zon, hier prima wegdek met hier en daar oliesporen in de natte bochten. De klim loopt hier tot Trezzone dus draai ik weer terug voor een voorzichtige afdaling, vooral in de scherpe, natte bochten!

Beneden weer een klein stukje langs het meer en nu weer naar de deze week al eerder gereden resterende klimmen. Hier zijn vooral in het bos veel sporen van het noodweer vannacht, veel takken, veel blad, heel veel platgereden kastanjes waardoor het soms spekglad is.
Eenmaal voorbij Montemezzo waar het echt steil wordt begint mijn achterwiel door te slippen op al die gevallen en natte bladeren. Dit is zo geen doen, vooral in de afdaling levensgevaarlijk!!

Heel voorzichtig weer naar beneden, als ik door Montemezzo rij begint het plotseling weer hard te regenen, dit duurt maar een minuut of vijf, als ik bij de splitsing voor de laatste klim ben is het bijna droog. Toch nog even meepakken die klim, na een poosje rij ik zelfs weer in de zon. Ook hier weer veel troep op de weg, daarom sla ik ook hier het steilste gedeelte over. Hier zie ik ook dat vannacht op de top van de Pzo Ledù (2503m) en M.Berlinghera (1930m) flink wat sneeuw is gevallen.
Nog even de laatste afdaling en het eerste deel van de vakantie zit erop.

Het verblijf in Gera Lario is zeer goed bevallen, een heerlijk rustig vakantiepark, heerlijke zomerse temperaturen, prachtige omgeving en bovenal één prachtig fietsgebied.

No comments: