Friday, November 7, 2008

Passo de Maloja



Afstand: 106km
Rit alt. 1716hm
Max alt. 1870hm
Gem. 4%
Max. 13%

Woensdag, 1 oktober 2008

Vandaag een rit grotendeels over Zwitserse wegen naar St.Moritz. Ook nu vertrek ik weer in een stralende zon vanuit S.Cassiano.

Waar ik zondag in Chiavenna linksaf sloeg richting Passo del Spluga, sla ik nu rechtsaf de S37 op richting Passo de Maloja. Hier begint het gelijk omhoog te lopen en dit blijft zo tot na Maloja, 32km klimmen dus!
Echt zwaar is het klimwerk niet, in ieder geval niet te vergelijken met Passo del Spluga.
Na 16km bereik ik de grens van Zwitserland, dit is gelijk ook te merken aan de wegen, perfect onderhouden mooie asfaltwegen. Het is echt genieten in de zon, rustig omhoog, percentages tussen de 4 en 6%, wel wordt de temperatuur op deze hoogte (1000m) steeds lager.

Het echte klimwerk begint pas aan de voet van de 5km lange Passo de Maloja, je ziet hem recht voor je trapsgewijs omhoog lopen. Het lijkt heel steil, vooral als je enkele vrachtwagens naar boven ziet kruipen, toch valt het mee.

Na Maloja een vlak stuk langs Silver See en Silverplane See, hier heeft de wind vrij spel en is het behoorlijk koud. De wegwerkers die hier de vangrail aan het vervangen zijn, zijn dik ingepakt met wollen mutsen en handschoenen aan het werk.
Er komt mij nog een collega fietser tegemoet, die ligt bijna plat op de fiets met een knalrood hoofd tegen de wind in te stampen. Dat belooft nog wat voor de terugweg straks!

In St.Moritz aangekomen wijst de temperatuurmeter maar 9 graden aan ondanks de zon. Ik zoek snel een plaatsje uit de wind, kleed mij warm aan voor de terugweg, eet nog even wat en trek me weer op gang.

Langs de meren is het met de wind schuin op kop behoorlijk koud, maar doordat je flink op de pedalen moet duwen wel vol te houden. Dit lastige stuk vanuit St.Moritz is eigenlijk het zwaarste gedeelte van de dag. Voorbij Maloja is het grotendeels afdalen tot S.Cassiano. Wat een verschil in temperatuur soms, in deze afdaling. Dan weer in de zon, een bocht verder in de schaduw op de wind. Maar wat lager in de afdaling voel je temperatuur weer stijgen.
Als ik door Chiavenna rij lopen de mensen gewoon in T-shirts en zitten heerlijk op het terras in de zon.

Nog een stukje naar S.Cassiano en tevreden na deze mooie rit de fiets weer in de auto geschoven!
Aftellen nu, nog maar een paar dagen “Bella Italia”!!!

No comments: