Tuesday, November 13, 2007

Col de Serre Mure





Woensdag 26 september

Col de Serre Mure
Rit Alti.:1169m
Max Alti.: 843m
Gem: 5%
Max: 13%
Afstand: 63km

1, 2, 3, 4, 5………
20 trappen los van het zadel, op de pedalen, 40 trappen in het zadel. Zo tel ik de eerste vier zware kilometers van de Serre Mure mijn pedaalslagen, ik rij geconcentreerd omhoog en probeer mijn ademhaling onder controle te houden.
In de eerste bochten is het zo steil, grrrrrr!!! dit gaat niet vanuit het zadel dus wat extra trappen staand!
Mijn vierde beklimming van deze puist, het blijft zwaar, maar inmiddels weet je waar je aan begint en hoe je moet doseren.

Na de eerste zware 4km gaat het een stuk beter, beter dan in het voorjaar. Deze keer ook geen rugpijn, en toch niet al te licht getrapt.
Het muurtje op de top komt sneller in zicht dan verwacht, dat geeft moraal! Géén tijd opgenomen, maar zou dit de snelste zijn?

In de afdaling langs de Gorges begint het even licht te regenen. Gelukkig niet zo hard als in het voorjaar, toen was het hier in de zelfde afdaling spekglad.
Nu is de weg nog vrij droog, de regen gaat al snel over in lichte motregen.
Tijdens de klim naar Le Chambon de Bavas over de D2 is het alweer droog. Dus kan ik me weer flink warm trappen in het laatste zware gedeelte van deze rit. Hier weer stukken met klimpercentages van 10 tot 12%.
Nu nog naar St. Cierge la Serre een verschil van 128 hoogtemeters overwinnen in 8km. Een vrij gemakkelijk gedeelte hier, af en toe zelf nog een stukje doorrammen op het buitenblad!

Vanaf hier is het de Col de Viaux langs de steile kant afdalen. Op links zie ik inktzwarte wolken snel naderen. En ja hóór, bij het begin van de afdaling begint het ook gelijktijdig behoorlijk te regenen en liggen sommige bochten spekglad.
De gemiddelde snelheid kan ik in deze afdaling niet meer omhoogkrikken, toch liever heelhuids beneden komen!

Een vrij korte rit, met behoorlijk lastig klimwerk. Ondanks de regen in de finale een mooi rondje…………..

No comments: