Monday, January 29, 2007

Haute Marne (2)


Mijn toertje 2e kerstdag 2005.

Vandaag een rondje Haute Marne vertrek vanuit Anrosey, richting Laferté Gare, over de spoorbrug en aan de andere kant er onderdoor richting Ougé.
Hier begint de eerste klim, niet echt stijl maar toch al wel 3 km lang, een lekkere opwarmer. Na Ougé komt er een licht lopend, licht dalend stuk naar Chauvirey met een weids uitzicht op de omliggende heuvels.

Chauvirey, in dit dorp een paar smalle straatjes door en gelijk weer omhoog, een klimmetje van 1,5 km naar Vitrey.
Hier dender je in de afdaling doorheen, toch wel opletten voor het verkeer, opletten voor de splitsing links en weer omhoog.
Na Vernois-s-Mance linksaf waar het weer een poosje gemeen omhoog kruipt, dan weer naar beneden door Nouvelle-les-Voisey en naar Voisey.

Voisey, ook weer zo’n typisch oud plaatsje, even het dorpsplein over en gelijk klein schakelen want het gaat hier steil omhoog. Hierna krijg je het mooiste gedeelte van de route, een lange klim het bos in, daarna scherp naar beneden (wel koud rond deze tijd!).
Door het gehucht Vaux-la-Douce en dan gelijk het zwaarste gedeelte van de ronde.
Een klim van 2 km, niet lang, maar steil!

Halverwege de klim staat er op de rechterkant een paard in de berm, aan de verkeerde kant van de afzetting. Ik heb natuurlijk niet veel snelheid en ga zo veel mogelijk links houdend, er voorbij.
Hij keek mij wat wantrouwend aan maar bleef staan, ik haalde al opgelucht adem en passeerde hem,
Maar opeens hoorde ik een hoop hoefgeklop achter me, toen ik omkeek zag ik de hengst achter me aan galopperen.
Veel krachten had ik niet meer, maar het tempo van ongeveer 10 km per uur heb ik wel een tijdje opgevoerd naar de 14/15 km per uur.
Ook voor een paard is het zwaar bergop want hij gaf al gauw op, en kon ik met een behoorlijke verhoogde hartslag en met flinke ademnood mijn weg vervolgen.
De tijd van deze klim weet ik niet, maar het is zeker een persoonlijk record geworden.

Weer terug richting Anrosey, nog twee extra lusjes eerst naar Laferté Gare de klim naar het kerkje op de foto (zie vorig stuk “Haute Marne”), en daarna een felle klim naar Montesson.
Hierna nog langs Pierrefaites nog wat op en neer langs Charmoy, voor de laatste keer het spoor over, nog even Bize pakken en weer aangekomen in Anrosey.

Weer terug staat de teller op ongeveer 70 km, de kerstmaaltijd van de eerste kerstdag is weer behoorlijk verteerd.

No comments: