Tuesday, October 30, 2007

Madonna del Ghisallo



Madonna del Ghisallo
Alt. 755 m.
Rit Alt. 1496 m.
Noordzijde 10,7 km
Zuidzijde 16,3 km
Max. 13%
Gem. 5%
Afstand 102 km

Vrijdag 21 september,

Alweer de laatste rit in Italië, morgen trekken we door naar Frankrijk.
Vandaag staat de Madonna del Ghisallo op het programma, een col uit de Ronde van Lombardije, de klim waar Bettini vorig jaar de beslissing forceerde. (zie rit 28 in het boekje van Alex Polfliet.)
Vanuit Porlezza is het 17km lichtlopend naar Griante aan het Como meer, van hieruit oversteken met de pont naar Bellágio.

De boot vertrok net toen ik aan kwam fietsen, dus verplicht een half uurtje genieten op een bankje in de zon. Eenmaal aan de overkant snel op zoek naar de Madonna del Ghisallo, een klim die gelijk vanuit Bellágio begint.
Maar dit zat enigszins tegen, bij de eerste splitsing twijfelde ik en koos voor rechtsaf, fout!!
Bleef deze weg een heel stuk volgen met het Como meer aan mijn rechterkant, in de hoop dat ik van deze kant ergens de Madonna del Ghisallo op kon.
Na 15km nog steeds geen afslag te bekennen, in twijfel of ik door zou gaan of terugdraaien was het tempo inmiddels behoorlijk gezakt. Plotseling flitste er een professionele renner voorbij van de Tenax ploeg. Nu niet twijfelen en er vol achteraan gesprint. Eenmaal in zijn wiel heb ik hem op de schouder getikt en de weg naar de Madonna del Ghisallo gevraagd. Deze vriendelijke jonge gast kneep onmiddellijk in de remmen en ging samen met mij de route raadplegen, ik moest dus wel ruim 17km de zelfde weg terug en in het plaatsje Bellágio bij de splitsing rechts (dus van de andere kant af links!)

De klim begint hier vrijwel meteen, en is in het begin tot het plaatsje Guello een flinke kuitenbijter. Dit stuk snijd de adem behoorlijk af met stukken tot 13%.
Na dit zware begin is het een heerlijk lopende col, af en toe op de trappers lopen maar niet te zwaar.
Eenmaal boven in Magreglio passeer je de kapel, tevens wielermuseum. Hier zit de klim er bijna op en is het afdalen tot het plaatsje Onno aan het meer van Lecco.
Hier ook weer een prachtig uitzicht op de omringende bergen en het meer, waar het ondanks de zon behoorlijk mistig is boven het water.
In Onno is het draaipunt en begin ik aan de klim van de zuidzijde, vanaf deze kant is het minder zwaar, maar de vermoeidheid begint al wel parten te spelen.
Toch, vanaf deze kant kom je nergens echt in de problemen.

Terug in Bellágio is het, tussen de vele toeristen, weer een poosje wachten op de boot. Wel weer in een heerlijk zonnetje gelukkig.
Weer op de boot krijg ik al gauw het idee dat we een andere richting op varen. Inderdaad, deze boot vaart van Bellágio naar Varrenna en vanaf daar naar Menággio! Gelukkig ligt dat plaatsje wat dichter bij Porlezza, maar de bootreis duurt wel twintig minuten langer. Al met al een lang dagje onderweg.
Dit is dus het échte vakantie fietsen!

No comments: