Monday, October 8, 2007

Col de Grand Ballon


Vogezen

Afstand 104km
Totaal hoogte meters 1940m.
Maximale hoogte meters 1359m.

Onze eerste dag van de najaarsvakantie starten wij in de Vogezen, voor Jacqueline een enorme drukke dag in en rond St. Marie aux Mines. Van de ene Quilt-tentoonstelling naar de andere en tussendoor natuurlijk ook nog bijzondere materialen en interessante boeken aanschaffen.

Dus deze dag moet ik mezelf maar bezighouden! Dat is in deze omgeving met de fiets bij de hand geen probleem.
Vandaag ga ik de meest bekende berg van de Vogezen, de “Grand Ballon” aanpakken. De start van mijn rit is op de top van Col de la Schlucht (Alt. 1258m.) en voert over de “Route des Crêtes”.
Een mooie vrij rustige toeristische route over verschillende cols met als hoogtepunt de Grand Ballon.

Het vertrek is in een mild najaars zonnetje, op deze hoogte niet al te warm, ideaal fietsweer!
De weg loopt gestaag omhoog en hier en daar zit er zelfs nog een stukje afdaling in. Het enige echte zware stuk is het laatste stuk van ongeveer 3km voor de top van de Grand Ballon (altijd weer even een kick bij het inhalen van een fietsgroep, ook al zit je zelf helemaal kapot.)

Is dit nu echt de zwaarste col van de Vogezen?????

Over de top in de afdaling ga ik na enkele kilometers voor een hotel in de remblokken, hier gaat een banaantje en een fruitkick naar binnen, de windstopper even aan en nog een ferme slok, nu voorlopig afdalen.

Tijdens deze break zie ik verschillende pedaalridders naar boven harken in dit gedeelte van de klim, dit staat mij dus ook nog te wachten op de terugweg! Na de Grand Ballon nog een klein stukje omhoog de Col de Amic, daarna helemaal naar beneden duiken het dal in (let op het spectaculair uitzicht op rechts over het vlakke deel van de Vogezen)

Ufholtz is het draaipunt! Hier begint het echte klimwerk van deze dag. (van 125m. naar 1359m. in ongeveer 20km.) Vanaf dit punt is het serieus klimwerk, ruim 23km draaien en keren bergop met zelfs nog enkele stukjes kasseien in de bochten. Stukken van 10 tot 12% vol op de pedalen!!! Ook wel afgewisseld met van die fijne rustpunten in de bochten.
Dit gedeelte van de rit is echt te vergelijken met een flinke Alpen Col.

In deze lange klim nog enkele land- en lotgenoten gepasseerd, voor de tweede maal boven op de Grand Ballon is nu wat betreft het klimwerk het zwaarste achter de rug, maar het weer slaat om. De wind blaast hier flink tegen en je ziet de wolken over de bergen naar je toe komen. De laatste 25km zijn daardoor koud en zwaar en bij terugkomst op de Col de la Schlucht heb ik echt het wintergevoel in mijn vingers, heel wat anders dan het weer vanochtend bij vertrek.
Maar ondanks deze zware finale een geweldige rit en een prima start van de vakantie. En die “Grand Ballon” staat voorlopig weer op mijn lijstje!!!

No comments: