Thursday, December 4, 2008

Slotrit St.Félicien (Ardéche)


Afstand: 89km
Rit alt. 1575hm
Max alt. 1250hm
Gem. 3%
Max. 9%

Vrijdag 10 oktober

De laatste rit deze vakantie, het sombere weer versterkt het sombere gevoel morgen weer terug te keren naar het alledaagse leven. Het saaie en drukke stuk van de D112 vanuit Barthelemy rij ik nu met de auto en vertrek met de fiets vanuit het op dit vroege uur doodstille plaatsje Ardoix.

Bij de lage temperatuur vanochtend trek ik maar gelijk de windstopper aan en begin in westelijke richting de D221 te volgen die hier licht omhoog loopt naar de D578, veel weilanden hier en wat maïsvelden, en wat je hier steeds meer ziet “Friese koeien”, goeie morgen dames!
Bij de splitsing op de D578 rij ik links de D17 op, hier wordt het klimwerk wat serieuzer en rij ik op zo’n 600 meter de mist en de wolken in.

Na Vaudevant is het weer even helder in de afdaling naar St.Félicien, hier moest ik de D532 volgen. Op vrijdag is hier de weekmarkt en die is opgebouwd op de D532, makkelijk hé! Het is een smalle weg door het plaatsje heen, het is nog vroeg en door het minder goede weer niet zo druk op de markt, dus fietste ik rustig langs de kraampjes en het weinige publiek. Ik was met een beetje laveren de markt over en trok me hierna weer op gang toen een madame met volle tassen, zonder te kijken de weg overstak. Gelukkig was ik nog niet erg vermoeid en de reactie op deze dame alert, en de remmentest geslaagd!

Vanuit St.Félicien gaat het nu echt serieus omhoog en weer de mist en de wolken in voor 30km klimmen naar Col de Rouvey, via Col de Marchand en Col du Faux. Dit gedeelte is grotendeels door het bos en hoe hoger ik kom hoe kouder het wordt, in het grauwe mistige plaatsje Lalouvesc lopen de mensen met dikke jassen aan op straat.
Na dit plaatsje is het tot het hoogste punt vandaag nog 7km, op dit hoogste punt zie ik de zon boven de wolken schijnen. Ik mag er tot de top maar een paar honderd meter van genieten want hier ligt mijn draaipunt vandaag en rij ik weer meteen de mist in naar beneden. Het is koud en rillen die 30km naar beneden, verkleumde vingers en ijskoude knieën, ik laat de snelheid maar niet te hoog oplopen en geniet ervan als ik af en toe nog een beetje kan meetrappen.

Weer terug in St.Félicien ontloop ik de nu veel drukkere weekmarkt en rij over de opgebroken omleiding. Een kilometer aangereden zand met daarin flinke stenen, voor auto’s goed te doen maar op de racefiets met smalle bandjes geen gemakkelijke opgave. Voorzichtig de scherpe stenen ontwijkend kom ik er zonder lekke banden door.
Nu de Col de Fontay op, hier kan ik me weer even warm trappen, maar niet te veel forceren, de pijn in mijn linkerknie komt weer wat opzetten. Door de kou misschien?

Na St.Victor rij ik de mist en de wolken uit en is het nog wat op en af naar St.Jeure-d’Ay en de afdaling naar Sarras over de D6, van hier uit begin ik aan de laatste klim van vandaag en van deze vakantie, een pracht klim van 6,5km langs de Gorges en Tour d’Oriol naar Ardoix.
Terug bij de auto is die vreemde coureur de bezienswaardigheid van de dag voor de plaatselijke schooljeugd, die mij in een flinke rij passeerden met de juffrouw op kop. Snel de fiets inladen en vanmiddag nog een middagje naar Romans voor een bezoekje aan het schoenenmuseum en de plaatselijke markt.

Een mooie en behoorlijk zware rit, helaas niet veel gezien van de omgeving en soms flink koud in de mist, bij mooi weer moet dit een pracht rit zijn!!

No comments: