Tuesday, May 29, 2007

Alpen week, dag 2



Dag 2
Col de la Joux Verte (noord)
Col de l’Encrenaz (oost)
49km

Vandaag een kort ritje op het programma, de zon schijnt volop en mijn eigen zonnetje, Jacqueline is jarig!
Het plan is Col de la Joux Verte via de noordkant omhoog en aan de zuidkant naar beneden.
Vanuit St.Jean over de D902 richting Morzine en na 4 kilometer links Montriand en weer links Lac de Montriand.
De klim begint heel rustig en in de eerste 6 kilometer zitten maar enkele stukken waar je op de pedalen moet lopen. Na Ardent begint het pas echt! Hier geeft een bord aan Route Barré (neige). Ik besluit toch door te rijden tot de sneeuwgrens.
Er is voorlopig nog geen sneeuw te zien en de weg slingert hier steil omhoog met percentages van 8-9% met uitschieters van 12-13%, vlak voor Les Lindarets (in deze tijd een echt spookdorp) vlakt het wat af en zie ik de eerste sneeuwhopen in het landschap verschijnen.
Ongeveer een kilometer verderop maak ik een bocht naar rechts, ik hoor een hoop motor lawaai en zie plotseling enorme machines metershoge sneeuwhopen van de weg scheppen. Einde klim zo’n 4 kilometer onder de top, begin mei is voor dit gebied eigenlijk iets te vroeg!
Na een snelle afdaling de D902 weer een stukje gevolgd, en wil ter compensatie, aan de andere kant van de weg Col de l’Encrenaz bedwingen. Tot la Cote d’Arbroz slingert de weg constant tussen de chalets flink omhoog (8-10%) over prachtig asfalt.
Na een klein stukje dalen de eigenlijke klim, behoorlijk steil, veel op de trappers lopen, en hier vooral slecht wegdek. Een niet zo’n bekende maar wel zware col.
Bij de skiliften weer rechtsomkeer en een snelle afdaling terug naar St.Jean waar ik opgewacht wordt door Jacqueline met een heerlijk glas champagne op het zonnige terras!

No comments: